Pojazdy sprowadzane z Anglii

 

1. Na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 108 poz. 908 z 2003 r wraz z późniejszymi zmianami) możliwe są do uzyskania odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać pojazdy. Odstępstwa tego typu wydaje Minister Infrastruktury w indywidualnych przypadkach. 

 
2. Pojazdy zabytkowe posiadające kierownicę po prawej stronie można rejestrować bez ograniczeń, jeśli pojazd jest oryginalny i w dobrym stanie technicznym.
 
3. Organ rejestrujący nie ma prawa odmówić pierwszej rejestracji pojazdu, wyprodukowanego na rynek brytyjski posiadającego homologację na kierownicę po prawej stronie, po dokonanej zmianie wyposażenia przeniesienia kierownicy na lewą stronę, jeśli diagnosta dopuści taki pojazd do ruchu. Pojazd jest symetryczny, a położenie kierownicy, pedałów, przełączników, czy to po prawej stronie czy po lewej stronie nie zmienia jego konstrukcji. Zmienia się tylko wyposażenie. Przed dopuszczeniem pojazdu do ruchu diagnosta powinien sprawdzić: czy nie ma przeciwskazań ze strony producenta w zakresie zmiany wyposażenia oraz czy konstrukcja pozwala na dokonanie takiej zmiany. Odrębną sprawą będą światła, światło przeciwmgielne po lewej stronie lub parzyste, wsteczne lusterka asferyczne dostosowane do lewego fotela kierowcy, rura wydechowa nie może być skierowana na prawą stronę, wycieraczka szyby przedniej ma wycierać w polu widzenia kierowcy a nie pasażera. Pojazd musi spełniać wymogi obowiązujące w Polsce.
Natomiast dokonane zmiany konstrukcyjne nie są zgodne z parametrami, z jakimi pojazd ten otrzymał wspomnianą homologację. Dlatego wszelkiego rodzaju przeróbki konstrukcyjne kwalifikują pojazd w razie powstania wątpliwości do skierowania go do rzeczoznawcy samochodowego, który wyda opinię np.: czy producent zezwala na dokonanie zmian konstrukcyjnych, czy zmiany konstrukcyjne nie spowodują zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Diagnosta na podstawie opinii rzeczoznawcy samochodowego dokonuje opisu zmian konstrukcyjnych. Jeśli wynik przeprowadzonego pierwszego badania technicznego jest pozytywny, dopuszcza pojazd do ruchu.
 
4. W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 32 poz. 908 z dnia 26 lutego 2003 r.) zapisano, że pojazd może mieć kierownicę po prawej, jeżeli został zarejestrowany po raz pierwszy przed 1 stycznia 1985.
 
Udzielonych wyjaśnień nie należy traktować jako "porady prawne". Udzielone wyjaśnienia być może pomogą w podejmowaniu właściwych decyzji.
 
Z wyrazami szacunku
Grzegorz Krzemieniecki
Łódź dnia 28 marca 2006 r.

Zapraszamy do wzięcia udziału na naszym forum.

www.forum.stacja.com.pl