Zezwolenie na używanie pojazdu

Zezwolenie na używanie pojazdu

W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym podano art. 132 jako przepis szczegółowy. Natomiast ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Dz. U. nr 227 poz. 2250 wydano: Na podstawie art. 81 ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r.
Nr 58, poz. 515, z późn. zm.)., a nie art. 132 - bardzo ważny szczegół w omawianym zakresie.

Art. 81. 10. Minister właściwy do spraw transportu, uwzględniając w szczególności zakres warunków technicznych pojazdów podlegających badaniu, określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób przeprowadzenia badań technicznych oraz wzory dokumentów stosowanych przy tych badaniach.

Podstawą do wydania rozporządzenia jest ustawa, a nie odwrotnie.

W Rozporządzeniu M.I. (Dz. U. nr 227 poz. 2250) w § 11. 3. mówi się o niezgodności.

W art.132 ustawy Prawo o ruchu drogowym czytamy:

2. W razie zatrzymania dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego), policjant wydaje kierowcy pokwitowanie. Może on zezwolić na używanie pojazdu przez czas nie przekraczający 7 dni, określając warunki tego używania w pokwitowaniu. Zezwolenie nie może być wydane w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 lit. a) i c) oraz w pkt. 6.

4. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 3 i 4 dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 132. 1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:

1) stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd:

a) zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy,

b) zagraża porządkowi ruchu,

c) narusza wymagania ochrony środowiska;

3) stwierdzenia zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) w stopniu powodują-cym jego nieczytelność;

4) uzasadnionego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego);

Zgodnie z podanym zapisem upoważnienie  nie dotyczy:

Art. 132. 1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:

2) stwierdzenia, że pojazd nie został poddany badaniu technicznemu w wyznaczonym terminie
lub termin badania nie został wyznaczony prawidłowo;

5) stwierdzenia, że badanie techniczne zostało dokonane przez jednostkę do tego nieupoważnioną;

6) nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub nieokazania dokumentu stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia;

7) uzasadnionego przypuszczenia, że dane w nim zawarte nie odpowiadają stanowi faktycznemu.

1. Literalnie norma szczegółowa podana w art. 132 Ustawy prawo o ruchu drogowym nie ma zastosowania do określenia terminu używania pojazdu w przypadku zdarzenia określonego w Rozporządzeniu M.I. (Dz. U. nr 227 poz. 2250) w § 11. 3. Podstawą do określenia terminu będzie kpa art. 111. § 1, w którym podano termin 14 dni, a w przypadku przeprowadzenia badania technicznego pojazdu na wniosek właściciela termin 7 dni (kpa art. 64. § 2).

2. Literalnie norma szczegółowa podana w art. 132 Ustawy prawo o ruchu drogowym ma i nie ma zastosowania do określenia terminu używania pojazdu w przypadku zdarzenia określonego w Rozporządzeniu M.I. (Dz. U. nr 227 poz. 2250) w § 12 ust. 2 pkt 2. Podstawą do określenia terminu będzie art. 132 w którym podano termin 7 dni lub kpa art. 111 § 1 w którym podano termin 14 dni, a w przypadku przeprowadzenia badania technicznego pojazdu na wniosek właściciela termin 7 dni (art. 132 lub kpa art. 64. § 2).

3. Literalnie z normy szczegółowej podanej w art. 132 Ustawy prawo o ruchu drogowym nie wynika, że dane zawarte w dokumencie, nie odpowiadające stanowi faktycznemu, naruszają porządek ruchu.

4. W rozporządzeniu w objaśnieniach jest, że "Należy wpisać stwierdzone usterki, ograniczenia przy zezwoleniu na używanie pojazdu i jego termin"

5. W art. 132 ustawy stacja nie jest upoważniona do zatrzymania dowodu rejestracyjnego "pkt 7) uzasadnionego przypuszczenia, że dane w nim zawarte nie odpowiadają stanowi faktycznemu.".

Natomiast w rozporządzeniu takie uprawnienia posiada:

§ 11.3. W przypadku stwierdzenia niezgodności cech identyfikacyjnych umieszczonych w pojeździe z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie stacja zatrzymuje dowód rejestracyjny, który przesyła w ciągu 3 dni do właściwego organu rejestrującego.

§ 12. 2.2) (...) lub gdy cechy identyfikacyjne pojazdu są niezgodne z danymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, w zaświadczeniu z badania technicznego dokonuje się wpisu “zatrzymano dowód rejestracyjny nr...".

6. W rozporządzeniu niezgodność zapisu nr VIN w dowodzie rejestracyjnym pojazdu ze stanem faktycznym obliguje diagnostę do uznania stanu technicznego pojazdu za niezadowalający (pkt 1.1 w tabeli załączonej do rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań). Stąd błędem diagnosty będzie uznanie,  że pojazd spełnia wymagania art.66 ustawy; nawet jeśli stacja zabierze dowód rejestracyjny pojazdu i wyśle go do wydz. komunikacji.

7. Obowiązujące terminy w Kpa,

Art. 64.  § 2. Jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.                                                            

W artykule tym wyraźnie określono strona składa „podanie”. Właściciel pojazdu składa wniosek (podanie) o przeprowadzenie badania okresowego.

Art. 111. § 1. Strona może w terminie czternastu dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia bądź co do prawa odwołania, wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach.

W artykule tym wyraźnie określono strona może w terminie czternastu dni od dnia (...) ogłoszenia decyzji zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia (...) albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach.

Podsumowanie. Dokonana analiza obowiązujących przepisów, według mojej oceny, pozwala na stwierdzenie: że mamy do czynienia z normami sprzecznymi. Niezgodność norm prawnych można usunąć zmieniając zapis w art. 132 Ustawyw ust. 4) [jest: 4. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt. 1, 3 i 4 ....., powinno być: ust. 4.W przypadkach określonych w ust. 1 pkt. 1, 3 , 4 i 7...] oraz zmieniając w rozporządzeniu odpowiednie zapisy.

W Polsce w sferze publicznej nie obowiązuje żadne prawo zwyczajowe. Podane ww. normy wykluczają się wzajemnie. Stacja (diagnosta) nie może stosować prawa zwyczajowego (jednak wszyscy stosują), tylko to co prawo nakazuje. Diagnosta musi stosować konkretny przepis prawny.

Udzielonych wyjaśnień nie należy traktować jako "porady prawne". Udzielone wyjaśnienia być może pomogą w podejmowaniu właściwych decyzji
Z wyrazami szacunku
Grzegorz Krzemieniecki
Łódź dnia 11 marca 2006 r.