Informacja szkoleniowa VAT-1. Źródło Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów |
Warszawa, dnia 9 września 2005
roku 08/01/09/2005 Informacja szkoleniowa Dotyczy
art. 86 ust.4 pkt 1 Ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o
podatku od towarów i usług Zasady związane z ograniczeniem kwoty podatku
naliczonego nie dotyczą określonej kategorii pojazdów samochodowych, o
której mowa w art.86 ust.4 pkt 1 nowelizacji ustawy o podatku od towarów
i usług tj. „pojazdów
samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części
przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą,
klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do
podrodzaju: wielozadaniowy, van” Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września
2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych
z dopuszczeniem pojazdów do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych prawach
(Dz. U. z 2003 r. Nr 192, poz. 1878 z późn. zm.) w załączniku nr 4
określa klasyfikację rodzajów i podrodzajów pojazdów i wymienia van i
wielozadaniowy jako podrodzaj pojazdu. Natomiast przepisy § 11 załącznika
nr 1 powyższego rozporządzenia zobowiązują organ wydający dowód
rejestracyjny do określenia rodzaju pojazdu (m.in. ciężarowy, osobowy)
oraz jego przeznaczenia (m.in. uniwersalny, izotermiczny itd..). Na
podstawie tak skonstruowanych przepisów w dowodzie rejestracyjnym pojazdu
nie zostaje wpisany podtyp pojazdu, a więc brak adnotacji, czy pojazd
jest vanem lub wielozadaniowym. W związku powyższym
diagnosta wykonujący tzw. badanie VAT, aby ponad wszelką wątpliwość
stwierdzić, że pojazd można zaliczyć do podtypu van, wielozadaniowy
powinien posiłkować się dokumentem bezpośrednio stwierdzającym, że
dany pojazd można zaliczyć do jednego z powyższych podtypów. Takim
dokumentem może być m.in. świadectwo homologacji. Świadectwo takie
diagnosta powinien otrzymać od samego właściciela pojazdu lub
potwierdzić zawarte w nim zapisy z bazą danych właściwego miejscowo
dla pojazdu wydziału komunikacji. W przypadku gdy uzyskanie takich danych w powyżej
opisany sposób nie będzie możliwe, diagnosta Zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Ministra
Infrastruktury w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep
wyróżniamy kategorie pojazdu M (pojazd
samochodowy mający co najmniej cztery koła, zaprojektowany i wykonany do
przewozu osób) oraz N (pojazd
samochodowy mający co najmniej cztery koła, zaprojektowany i wykonany do
przewozu ładunków). Zgodnie z tym pojazd kategorii M1 o nadwoziu innym niż
opisane w kodzie od AA do AE, przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu osób
i ładunków w tym samym nadwoziu, czyli pojazd wielozadaniowy (AF), - liczba dostępnych miejsc siedzących jest nie większa
niż 6 (oprócz kierowcy) oraz (O dostępności miejsca siedzącego
decyduje obecność punktów kotwiczenia w pojeździe określona przez producenta. Aby uznać miejsce
siedzące za niedostępne do użytkowania, jego punkty kotwiczenia powinny być przez producenta pojazdu
zaspawane lub osłonięte w sposób uniemożliwiający usunięcie osłon) - powinna być spełniona zależność: P-(M+Nx68)>Nx68 gdzie: P - DMC
pojazdu, M –
masa własna pojazdu w stanie gotowym do jazdy z kierowcą o masie 75 kg, N –
liczba dostępnych miejsc siedzących nie licząc kierowcy W
odniesieniu do kategorii N1, pojazd o kodzie nadwozia BB (VAN – samochód ciężarowy, do 3,5 t DMC), - ma więcej niż 6 miejsc siedzących (bez kierowcy),
lub - spełnia następujące warunki: a) liczba miejsc siedzących (bez kierowcy) nie
przekracza 6 b) jest spełniony warunek P-(M+Nx68)≤ Nx68 gdzie: P - DMC
pojazdu, M –
masa własna pojazdu w stanie gotowym do jazdy z kierowcą o masie 75 kg, N –
liczba dostępnych miejsc siedzących nie licząc kierowcy Przy okazji
przedstawionego problemu należy także z cała mocą podkreślić, że
badanie pojazdu mające stwierdzić czy pojazd spełnia wymagania określone
w ustawie o podatku od towarów i usług może rodzić istotne skutki
finansowe zarówno dla posiadacza badanego pojazdu, stacji kontroli pojazdów
a także Skarbu Państwa. Doradzamy aby podczas jego przeprowadzania posiłkować
się uzyskaną z wiarygodnych źródeł dokumentacją techniczną oraz
dokumentować na własne potrzeby stan faktyczny pojazdów, których
badanie w zakresie ustawy o podatku VAT stacja przeprowadziła
(fotografie). Źródło:
PISKP |