Opinia prawna |
Warszawa, dnia 20 października
2005 roku 57/10/2005/RAS OPINIA PRAWNA Dotycząca interpretacji § 13
ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 lutego 2005
r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających
badania techniczne pojazdów (Dz. U. z 2005 r., nr 25, poz. 209) i
dopuszczalności używania na stacjach kontroli pojazdów przeprowadzających
badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej
do 3,5 t kanału przeglądowego o długości 6 m. Zgodnie
z § 13 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 1 lutego 2005 r. w sprawie szczegółowych
wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne
pojazdów (Dz. U. z 2005 r., nr 25, poz. 209) długość kanału przeglądowego
„powinna być większa niż długość pojazdu, określona
przepisami w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich
niezbędnego wyposażenia, powiększona o długość schodów, o ile
znajdują się na końcu kanału, lub zespołu pojazdów, jeżeli stacja
kontroli pojazdów upoważniona jest do przeprowadzania badań
technicznych zespołów pojazdów; przy czym dopuszcza się długość nie mniejszą niż 6,0 m
dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne wyłącznie
pojazdów
o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.” Zapis określony w powyższym przepisie po znaku średnika stanowi samodzielną normę prawną określającą
wymagania techniczne co do długości kanału przeglądowego dla stacji
kontroli pojazdów przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie
pojazdów o dmc do 3,5 t. Nie
powinien on być interpretowany w sposób rozszerzający poprzez błędne
uznanie, że w skład przedstawianej normy wchodzą także inne dyspozycje określone
w zdaniu pierwszym § 13 ust. 1 pkt 1 dotyczące właściwości kanału
przeglądowego określonych dla stacji innych niż te od dmc do 3,5 t. Dla
stacji przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t dyspozycje zdania pierwszego
opiniowanego przepisu takie jak: 1) długość kanału powinna być większa niż długość pojazdu lub zespołu pojazdów, określona przepisami w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, 2)
długość kanału powinna być powiększona o długość schodów o ile
znajdują się one na końcu kanału. nie mają zastosowania. Opiniowany przepis nie narzuca innych warunków
technicznych dla kanału przeglądowego znajdującego się na stacji
kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne wyłącznie
pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t poza wymieniona
wprost jego długością tj. 6 m. Nie można zatem wymagać aby
przedstawiona długość na stacji została powiększona na przykład o długość
schodów. Przepis wyraźnie wskazuje, że „dopuszcza się”
odstępstwa od normy określonej w zdaniu pierwszym i w tym zakresie
stanowi on wyjątek od zasady w niej określonej. Nie może wiec być
interpretowany z nią łącznie ani interpretowany w sposób rozszerzający. Problem
interpretacji omawianego przepisu może rozstrzygnąć także analiza
historycznej ewolucji zapisu tej normy. Obecny zapis § 13 ust. 1 pkt 1
jest bezpośrednią kontynuacją normy określonej poprzednio w § 6 ust.
1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań
w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz.
U. z 2003 r., nr 215, poz. 2116), które było poprzednikiem rozporządzenia
obecnie obowiązującego. Zgodnie z § 6 ust. 1 tego aktu prawnego
„wymiary kanału przeglądowego powinny odpowiadać następującym
warunkom: 1)
długość powinna być większa niż długość pojazdu lub zespołu
pojazdów, określona przepisami w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, powiększona o długość
schodów, o ile znajdują się na końcu kanału; przy czym dopuszcza się
długość: a)
nie mniejsza niż 6,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzających
badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej
do 3,5 t, b)
nie mniejsza niż 12,0 m - w odniesieniu do stacji działającej w dniu 20
października 1999 r. przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;” Obecny zapis w zakresie długości kanału dla
stacji kontroli pojazdów o dmc do 3,5 t. wprost odpowiada zapisowi § 6
ust. 1 pkt. 1 lit. a zapisu uprzednio stosowanego dopuszczającego wprost
kanał o długości 6 metrów bez schodów i bez określenia jego długości
w odniesieniu do długości pojazdu lub zespołu pojazdów jako odstępstwo
do wyrażonej w nim ogólnej zasady co do długości kanałów przeglądowych
na stacjach. Jego trudności interpretacyjne rodzą się w związku z
obecną formą zapisu tej normy po znaku średnika. Nowy zapis mimo
stylistycznej zmiany jego brzmienia jest tożsamy co do znaczenia treści
normy prawnej z zapisem uprzednio istniejącym, który także określał
tylko wymóg długości kanału na 6 m i nie nakazywał powiększenia tak
określonej długości ze względu na faktyczną długość badanych
pojazdów czy istnienie schodów kanału. Żródło: Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów |