Opinia prawna

Warszawa, dnia 20 października 2005 roku

57/10/2005/RAS

OPINIA PRAWNA

 

Dotycząca interpretacji § 13 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 lutego 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. z 2005 r., nr 25, poz. 209) i dopuszczalności używania na stacjach kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t kanału przeglądowego o długości 6 m.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 lutego 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. z 2005 r., nr 25, poz. 209) długość kanału przeglądowego „powinna być większa niż długość pojazdu, określona przepisami w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, powiększona o długość schodów, o ile znajdują się na końcu kanału, lub zespołu pojazdów, jeżeli stacja kontroli pojazdów upoważniona jest do przeprowadzania badań technicznych zespołów pojazdów; przy czym dopuszcza się długość nie mniejszą niż 6,0 m dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.”

Zapis określony w powyższym przepisie po znaku średnika stanowi samodzielną normę prawną określającą wymagania techniczne co do długości kanału przeglądowego dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dmc do 3,5 t. Nie powinien on być interpretowany w sposób rozszerzający poprzez błędne uznanie, że w skład  przedstawianej normy wchodzą także inne dyspozycje określone w zdaniu pierwszym § 13 ust. 1 pkt 1 dotyczące właściwości kanału przeglądowego określonych dla stacji innych niż te od dmc do 3,5 t. Dla stacji przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t dyspozycje zdania pierwszego opiniowanego przepisu takie jak:

1) długość kanału powinna być większa niż długość pojazdu lub zespołu pojazdów, określona przepisami w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,

2) długość kanału powinna być powiększona o długość schodów o ile znajdują się one na końcu kanału.

nie mają zastosowania.

Opiniowany przepis nie narzuca innych warunków technicznych dla kanału przeglądowego znajdującego się na stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t poza wymieniona wprost jego długością tj. 6 m. Nie można zatem wymagać aby przedstawiona długość na stacji została powiększona na przykład o długość schodów. Przepis wyraźnie wskazuje, że „dopuszcza się” odstępstwa od normy określonej w zdaniu pierwszym i w tym zakresie stanowi on wyjątek od zasady w niej określonej. Nie może wiec być interpretowany z nią łącznie ani interpretowany w sposób rozszerzający.

Problem interpretacji omawianego przepisu może rozstrzygnąć także analiza historycznej ewolucji zapisu tej normy. Obecny zapis § 13 ust. 1 pkt 1 jest bezpośrednią kontynuacją normy określonej poprzednio w § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2003 r.

w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. z 2003 r., nr 215, poz. 2116), które było poprzednikiem rozporządzenia obecnie obowiązującego. Zgodnie z § 6 ust. 1 tego aktu prawnego „wymiary kanału przeglądowego powinny odpowiadać następującym warunkom:

1) długość powinna być większa niż długość pojazdu lub zespołu pojazdów, określona przepisami w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, powiększona o długość schodów, o ile znajdują się na końcu kanału; przy czym dopuszcza się długość:

a) nie mniejsza niż 6,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,

b) nie mniejsza niż 12,0 m - w odniesieniu do stacji działającej w dniu 20 października 1999 r. przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;”

Obecny zapis w zakresie długości kanału dla stacji kontroli pojazdów o dmc do 3,5 t. wprost odpowiada zapisowi § 6 ust. 1 pkt. 1 lit. a zapisu uprzednio stosowanego dopuszczającego wprost kanał o długości 6 metrów bez schodów i bez określenia jego długości w odniesieniu do długości pojazdu lub zespołu pojazdów jako odstępstwo do wyrażonej w nim ogólnej zasady co do długości kanałów przeglądowych na stacjach. Jego trudności interpretacyjne rodzą się w związku z obecną formą zapisu tej normy po znaku średnika. Nowy zapis mimo stylistycznej zmiany jego brzmienia jest tożsamy co do znaczenia treści normy prawnej z zapisem uprzednio istniejącym, który także określał tylko wymóg długości kanału na 6 m i nie nakazywał powiększenia tak określonej długości ze względu na faktyczną długość badanych pojazdów czy istnienie schodów kanału.

Żródło: Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów