Odpowiedzi na zapytania. Dotyczy aut z uszkodzeniami powypadkowymi. |
Szanowni Państwo w
nawiązaniu do otrzymanej korespondencji mam nadzieję, że udzielone
poniżej odpowiedzi zostaną uznane za wystarczające.
......Jest wypadek, policja nie
zatrzymuje dowodu rejestracyjnego, szkoda jest powyzej 2000 zł, mam przeprowadzić
badanie techniczne dla potrzeb ubezpieczyciela. Jakie badanie mam
zrobić - jeżeli powypadkowe to na jakiej podstawie.....
.....Sprawa gmatwa się przy
zatrzymanym za pokwitowaniem przez policję, na wskutek wypadku,
dowodzie rejestracyjnym.
ODP:
Na dzień dzisiejszy nie ma
znaczenia, czy dowód był zatrzymany przez policję. Ważnym jest
dokonanie zgłoszenia. Obowiązkiem policji jest przeprowadzenie
wszystkich niezbędnych czynności przewidzianych obowiązującymi
przepisami.
Likwidator szkód/rzeczoznawca
określa rodzaj uszkodzeń powypadkowych.
Ubezpieczyciel wypłaci
odszkodowanie tylko na podstawie ustaleń likwidatora szkód/rzeczoznawcy.
Na jaką kwotę opiewa wtedy właściwy
przegląd, jeśli został zabrany dowód rejestracyjny przez policję za
pokwitowaniem z zapisem "auto z uszkodzeniemi
powypadkowymi".....
ODP:
Podany zapis nie wskazuje, że zostały
uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub
ramy. Na podstawie zapisu nie można określić kwoty i rodzaju
przeprowadzenia właściwego badania technicznego.
W naszym rozumieniu by odebrać dowód z Wydziału komunikacji należałoby zrobić badanie okresowe, a do tego badanie dodatkowe powypadkowego pojazdu z uwagi na potrzebę rozszerzonego badania.
ODP:
Zła interpretacja.
Niestety jedno jedyne z towarzystw
ubezpieczeniowych zaprzestało rozliczać w ten sposób badania
techniczne z OC sprawcy. Twierdząc, że właściwym badaniem przywracającym
stan sprzed wypadku jest jedynie badanie dodatkowe (którego koszt
wynosi za badanie pojazdu powypadkowego 94,00 PLN).
ODP:
Mają takie prawo, gdy
pojazd będzie się kwalifikował tylko do wykonania badania
technicznego zgodnie z § 2. ust. 1. pkt.10) i § 3. ust. 1.
pkt. 11 lit. a. ale koszt wynosi 50,00 zł tabela opłat lp. 6.8
Powinnien być odpowiedni zapis w
przepisach, aby ubezpieczyciel nie kwestionował zakresu wykonanego
badania.
Proszę się zapoznać z informacją
załączoną poniżej - Prawo o ruchu drogowym - tekst jednolity.
Czy wobec tego po dokonaniu jedynie
badania dodatkowego pojazdu za 94,00 PLN bez dokonania badania
okresowego za 98,00 PLN, klient będzie mógł odebrać zatrzymany po
wypadku dowód rejestracyjny z wydz. komunikacji.
ODP:
W odniesieniu do ww. przypadku:
- diagnosta ma prawo zapytać
właściciela auta, przed rozpoczęciem badania, jaki rodzaj naprawy
był wykonany. Najlepiej poprosić o protokół szkody (uniknie się kłopotów),
który jest podstawą do wykonania badania/czynności i pobrania opłaty
zgodnie z obowiazującym cennikiem. Powinnien
być odpowiedni zapis w przepisach, aby ubezpieczyciel nie
kwestionował zakresu wykonanego badania.
- policja
nie podała, że zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne
konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy. Likwidator szkód/rzeczoznawca
określa rodzaj uszkodzeń powypadkowych. Jeśli nie zostały
uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia
lub ramy. Brak jest podstaw do wykonania badania za 94,00 zł. i
98,00 zł (zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 7 nie można przeprowadzić jedynie
badania dodatkowego pojazdu za 94,00PLN bez badania
okresowego za 98,00 PLN. Należy pamiętać także o dokonaniu
badania dodatkowego pojazdu np: taxi, nauki jazdy itp.).
Powinnien być odpowiedni zapis w
przepisach, aby ubezpieczyciel nie kwestionował zakresu
wykonanego badania.
Wydz. komunikacji winien wydać
dowód rejestracyjny, jeśli zostaną spełnione wymagania
techniczne art. 66 (P).
Czy nie powinno zrobić się na wskutek
uszkodzeń wypadkowych dokładniejszego badania obejmującego?
ODP:
Dokładniejsze badanie
wykonujemy zgodnie z przepisami wydanymi w ustawie i rozporządzeniach.
Proszę się zapoznać z informacją załączoną poniżej - Prawo o
ruchu drogowym - tekst jednolity.
Z wyrazami szacunku
Grzegorz Krzemieniecki
Łódż, dnia 12 stycznia 2005 r.
Prawo o ruchu drogowym - tekst jednolity. Rozdział 2 Zatrzymywanie i zwracanie dowodów rejestracyjnych Art. 132. 1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:
1. stwierdzenia lub uzasadnionego
przypuszczenia, że pojazd:
Rozdział 3 Badania techniczne pojazdów Art. 81. ust. 8. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 2 i 3, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega również pojazd:
a) zagraża bezpieczeństwu ruchu, b) narusza wymagania ochrony środowiska, c) uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, z zastrzeżeniem pkt 4;
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Dz. U. nr 227 poz. 2250 z póżniejszymi zmianami (bez załączników). § 2. 1. Badania techniczne dzieli się na: 3) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust.8 pkt 1 ustawy; 10) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 4 ustawy; 2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 3-10, na wniosek właściciela pojazdu, diagnosta wykonuje także badanie okresowe pojazdu z zastrzeżeniem § 3 ust. 2. § 3. 1. Zakres badania technicznego obejmuje, w odniesieniu do badania: 7) dodatkowego - dotyczącego
pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1 litery c ustawy: b) zakres poszerzony o specjalistyczne badanie, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia; 11) dodatkowego - dotyczącego
pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 4 ustawy: b) zakres, o którym mowa w pkt 7, w przypadku kiedy dokonana naprawa wymaga specjalistycznego badania, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia;", 2. Wykonanie dodatkowego badania technicznego nie wpływa na termin następnego badania technicznego, określony w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, o ile nie jest on sprzeczny z terminem określonym w ustawie do wykonania tego badania. 3. Sposób
obliczenia terminu wykonania następnego badania technicznego ustala się
zgodnie |