Zapytania i problemy |
1.
Organ rejestrujący zakwestionował wydruk z programu SKP 2002 dotyczący
wykonania tabliczki znamionowej. 2. Czy
nabicie numerów i wykonanie tabliczki jest badaniem dodatkowym? 3. Jakie
należy pobierać opłaty w przypadku nabicia numerów, wykonania i
umieszczania tabliczki zastępczej? 4.
Organ rejestrujący kwestionuje przedłużanie wyznaczania terminu badania
technicznego, gdy termin wypada w niedzielę. Ad
1: W
ROZPORZĄDZENIU MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 1
kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu
ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44, poz. 432) W § 11 ust.1 pkt.1
ww. rozporządzenia tabliczka znamionowa wymieniona jest, obok innych,
jako wyposażenie samochodu. W
ROZPORZĄDZENIU MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w
sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów
oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. nr 227
poz. 2250) w załączniku nr 1 „Przedmiot i zakres badania” w
pkt. 1.1.4 jako kryterium uznania stanu technicznego pojazdu za
niezadowalający wskazuje się: brak tabliczki znamionowej (zastępczej) W Ustawie -
Prawo o ruchu drogowym zawarto, że cechą identyfikacyjną jest numer VIN
albo numer nadwozia, podwozia lub ramy (art. 66 ust. 3a pkt 1). Numer
identyfikacyjny VIN to nadana przez producenta kombinacja znaków
przeznaczona do oznaczenia danego pojazdu. (...) (załącznik nr 9 § 1 Dz.
U. Nr 133, poz. 1123 z 2002 z późniejszymi zmianami), który powinien
być umieszczony (...) także na tabliczce znamionowej (załącznik nr 9
§ 1 ust. 2 Dz. U. Nr 133, poz. 1123 z 2002 z późniejszymi
zmianami). Podmiotami
uprawnionymi do nadania numerów
nadwozia, podwozia lub ramy są
producent lub Starosta (załącznik nr 9 § 2. ust. 1. Dz. U. Nr
133, poz. 1123 z 2002 z późniejszymi zmianami). Prawodawca w wydanych
przepisach nie wymienia bezpośrednio
tabliczki znamionowej jako cechy identyfikacyjnej nadanej przez
producenta. Mowa jest jedynie o numerze VIN, numerze nadwozia, podwozia lub ramy.
Wymieniona ustawa jedynie nadaje uprawnienia Staroście do nadawania i
umieszczania cech indentyfikacyjnych w przypadku pojazdów wymienionych w
art. 66a ust. 2 ustawy. Mając na
uwadze art. 66 ust. 3a pkt 1 ustawy prawo o ruchu drogowym oraz wydane
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA
INFRASTRUKTURY z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji oznaczania
pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 z 2002 z późniejszymi
zmianami) w przypadku braku, utraty
lub zniszczenia oraz utraty aktualności tabliczki znamionowej pojazd
zostaje pozbawiony jednoznacznej identyfikacji. Właściciel pojazdu
powinien wystąpić z wnioskiem do organu rejestrującego o nadanie i
umieszczenie cechy identyfikacyjnej pojazdu oraz wykonanie i umieszczenie
tabliczki znamionowej zastępczej, jako podstawę prawną powinien wymienić
określenie użyte w § 29 ust 1 pkt 1 lub 2. Wniosek
o innej treści organ rejestrujący powinien odrzucić. W ROZPORZĄDZENIU
MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i
oznaczania pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 z 2002 z
późniejszymi zmianami) w §
2.12. użyte określenie, cytat: Podsumowując: wydane przepisy
wyraźnie wskazują na obowiązek wyposażenia pojazdu w tabliczkę
znamionową (zastępczą). Starosta wydaje decyzje o nadaniu i
umieszczaniu cechy identyfikacyjnej pojazdu (warunek techniczny pojazdu)
oraz wykonanie i umieszczenie
tabliczki zastępczej. Sposób umieszczania cechy identyfikacyjnej
na tabliczce znamionowej zastępczej oraz miejsce mocowania tabliczki
znamionowej zastępczej określa załącznik nr 1 do ROZPORZĄDZENIA
MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowego
sposobu oraz trybu nadawania i umieszczania w pojazdach cech
identyfikacyjnych (Dz. U. nr 227 poz. 2249). Stacja obowiązana jest umieścić
nadany numer na tabliczce znamionowe zastępczej zgodnie z decyzją, o której
mowa w § 3 (Dz. U. nr 227 poz. 2249). Stacja wydaje zaświadczenie potwierdzające wykonanie i umieszczenie tabliczki
zastępczej oraz umieszczenie nadanych cech identyfikacyjnych
(nabicia/wykonania numerów) zgodnie z przepisem, cytuję: „lub
§ 29 ust. 2, potwierdzające nadanie i umieszczenie cech
identyfikacyjnych” (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 z 2002 z
późniejszymi zmianami) W przypadku wydania przez Starostę decyzji
sprzecznej z obowiązującym systemem prawa, diagnosta powinien odmówić
jej wykonania ze względu na jej wadliwość prawną.
Wydruk zaświadczenia z programu SKP 2002
ProPakiet jest zgodny z obowiązującym systemem prawa. Ad 2: Wystawiając zaświadczenie diagnosta w rodzaju
badania powinien wybrać „dodatkowe/nabicie”
1. Podstawa
prawna obowiązująca do dnia 23 listopada 2004 r., cytat: z Dz. U. nr 227
poz. 2250 z 16-12-2003: "§ 2. 1. Badania techniczne dzieli się na
(...) ...
4) dodatkowe - dotyczące pojazdu
skierowanego na badanie techniczne przez starostę a) co do którego zachodzi podejrzenie, że nie spełnia
określonych warunków technicznych, b) zgłoszonego do rejestracji, a uszkodzonego w wypadku
oraz po dopuszczonej przez prawo wymianie 2. Podstawa
prawna obowiązująca od dnia 24 listopada 2004 r., cytat: z ustawy i Dz.
U. nr 227 poz. 2250 z 16-12-2003: Ustawa. „Art. 81 ust. 8. Niezależnie od badań, o których
mowa w ust. 2 i 3, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega również
pojazd: 1) skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego
lub starostę w razie uzasadnionego przypuszczenia, że: a)
zagraża
bezpieczeństwu ruchu,” Rozporządzenie. "§ 2. 1. Badania techniczne dzieli się na
(...) 3)
dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust.8 pkt 1
ustawy; (...) §
3. 1. Zakres badania
technicznego obejmuje, w odniesieniu do badania: 6)
dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1
lit a i b ustawy – sprawdzenie W ROZPORZĄDZENIU
MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości
opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz
przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów Ad 3: W przypadku
nabicia numerów, wykonania i umieszczania tabliczki zastępczej pobieramy
opłaty zgodnie *5.1
- co do którego zachodzi podejrzenie, że nie spełnia określonych
warunków technicznych. 20,00 zł* 7.6 -
wykonanie numeru nadwozia 49,00
zł
7.8 - wykonanie tabliczki i jej umieszczenie 36,00
zł Wystawiając zaświadczenie potwierdza się nie tylko nabicie/wykonanie
numeru, wykonanie tabliczki i jej umieszczenie, ale także dopuszczenie
pojazdu do ruchu. Brak cechy identyfikacyjnej powoduje: że pojazd nie spełnia
określonych warunków technicznych, o których mowa w ustawie
i rozporządzeniu o warunkach technicznych. * tylko w
przypadku spełnienia dwóch warunków, ta sama stacja i 14 dni lub
skierowany przez starostę. Ad 4: Informacja
na ten temat zamieszczona była na naszej stronie http://www.sunrise-phu.com.pl/informacja/informacja_10_08_2003.htm Później ukazało się poniższe rozporządzenie. Wszyscy
zainteresowani powinni się dokładnie zapoznać z przytoczonymi poniżej
przepisami. Ich błędna interpretacja może doprowadzić do
odpowiedzialności materialnej diagnosty. Przykład: jeśli termin badania
upłynął w niedzielę, a pojazd poniósł szkodę w poniedziałek rano
przed wykonaniem badania technicznego –wówczas ubezpieczyciel odmówi
wypłaty odszkodowania ponieważ pojazd w chwili powstania szkody nie
posiadał ważnego badania technicznego. Poszkodowany będzie miał wówczas
prawo dochodzić roszczeń od diagnosty, który błędnie ustalił datę
ważności badania! ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16
grudnia 2003 r. w sprawie zakresu „(...)
§ 3. 3. Sposób obliczenia
terminu wykonania następnego badania technicznego ustala się zgodnie Kodeks postępowania administracyjnego. „(...) Art. 57. § 1. Jeżeli
początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy
obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie
nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za
koniec terminu. (...) § 3. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia
w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a
gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego
miesiąca. § 4. Jeżeli koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy,
za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień
powszedni. (...)” Omówienie zagadnienia oparłem
na podstawie dostępnych źródeł i wydanych przepisach oraz
przeprowa-dzonych rozmowach telefonicznych. Udzielonych
wyjaśnień nie należy traktować jako "porady prawne". Udzielone
wyjaśnienia być może pomogą w podejmowaniu właściwych decyzji. Z wyrazami
szacunku Grzegorz
Krzemieniecki Łódź, dnia 30 sierpnia 2005 r. |